Porozumienie Łódzkie
ul. Wigury 9 lok. 6, 90-302 Łódź     e-mail: biuro@porozumienielodzkie.pl     nr konta: 65 1240 3060 1111 0010 1217 0646
Porozumienie Zielonogórskie
Porozumienie Zielonogórskie na Facebooku
RSS RSS   
Login:      Hasło:     

WIADOMOŚCI:
2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007 


WIADOMOŚCI:
2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007 

2009-11-11 PZ: Wprowadzić karty ubezpieczenia zdrowotnego
Źródło: Medycyna Praktyczna - portal dla lekarzy Medycyna Praktyczna - portal dla lekarzy
27.10.2009

Nie jest uczciwe i dopuszczalne przerzucanie na lekarzy całej odpowiedzialności za wszelkie problemy powstałe na skutek nieprawidłowo lub nieczytelnie wystawionej recepty - oświadczyła Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "Porozumienie Zielonogórskie" w stanowisku dotyczącym projektu rozporządzenia w sprawie recept lekarskich.

W związku z podnoszoną przez przedstawicieli środowiska aptekarzy kwestią nieczytelności części recept wystawianych przez lekarzy Federacja zwraca uwagę, iż coraz większa część lekarzy, w szczególności świadczeniodawców zrzeszonych w "PZ", nie wypisuje recept ręcznie, lecz korzystając z odpowiednich systemów informatycznych, recepty te drukuje. To powoduje, iż lekarzy "PZ" zgłaszane problemy nie dotyczą lub dotyczą w śladowym procencie.

Jak podkreśla Prezes Federacji Bożena Janicka, zrzeszeni w "PZ" lekarze podstawowej opieki zdrowotnej każdego roku realizują miliony porad lekarskich, wystawiając w trakcie tych miliony recept. - Każda wizyta związana jest z koniecznością wykonania, niezależnie od wystawienia recepty, badania lekarskiego, przeprowadzenia diagnozy, zebrania wywiadu i rzetelnego udokumentowania tych czynności. Czasochłonność wykonania takiej procedury jest niemożliwa do pogodzenia z ilością udzielanych porad i wizyt realizowanych przez lekarzy - uważa Janicka.

- Co jest większą wartością - egzekwowanie od lekarzy i przerzucanie na nich odpowiedzialności za wszelkie biurokratyczne obowiązki związane z procesem leczenia (co musi się wiązać z przedłużeniem średniego czasu trwania wizyty do poziomu około 20 minut) czy też zapewnienie przyjęcia wszystkich zgłaszających się pacjentów i objęcie ich pełną opieką? - pyta retorycznie prezes FPZ

"Co jest celem do osiągnięcia - zapewnienie dobrego samopoczucia urzędników NFZ i MZ poprzez idealne wypełnianie przez lekarzy biurokratycznych obowiązków czy zapewnienie dostępnu do lekarza pacjentowi? Co jest konstytucyjnym obowiązkiem Państwa - zapewnienie dostępu do opieki zdrowotnej dla każdego, czy zapewnienie gigantycznych kolejek u lekarzy?" - czytamy w stanowisku Federacji.

- Wydaje się, że te pytania nie wymagają odpowiedzi, ale o nich należy pamiętać również i podczas dyskusji nad projektem Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich, a spora część głosów uczestniczących w tej dyskusji zdaje się o tym zapominać - komentuje Janicka.

"FPZ niezmiennie zgłasza postulat jak najszybszego wprowadzenia przewidzianych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych kart ubezpieczenia zdrowotnego. Należy dodać, że ustawa ta, przewidująca wprowadzenie kart ubezpieczenia zdrowotnego, weszła w życie już przed ponad 5 laty. Mimo to do dziś kolejne rządy nie podjęły działań zmierzających do ich wprowadzenia i zastosowania" - głosi stanowisko Federacji.

Tymczasem, zdaniem "PZ", karta ubezpieczenia zdrowotnego, a przede wszystkim możliwość weryfikacji przy jej pomocy danych osobowych, a w szczególności aktualności ubezpieczenia zdrowotnego świadczeniobiorców, rozwiąże wiele problemów technicznych, z którymi zmagać się muszą wszystkie podmioty ochrony zdrowia w Polsce, w tym środowisko aptekarzy i lekarzy, odnośnie praktycznych aspektów wystawiania i realizacji recept.

Dlatego FPZ po raz kolejny zgłosiła postulaty:
• jak najszybszego wprowadzenia kart ubezpieczenia zdrowotnego, dokumentu i nośnika danych osobowych i medycznych;
• przyjęcia przez Państwo odpowiedzialności za aktualizacje i bezpieczeństwo danych medycznych gromadzonych w systemach informatycznych;
• wprowadzenia powszechnego systemu informacyjnego, który pozwoli sprawować kompleksowy nadzór nad procesem udzielania świadczeń zdrowotnych;
• wprowadzenia mechanizmów racjonalnego korzystania z systemu opieki zdrowotnej (np. czas na poradę, recepta długoterminowa, porada telefoniczna, rejestracja elektroniczna).